top banner 03

Οι φιαλόσχημες λύρες των Ελλήνων του Πόντου και της Καππαδοκίας (κεμεντζές – κεμανές αντίστοιχα) διαφέρουν ριζικά από την αχλαδόσχημη λύρα στην κατασκευή, στο σχήμα και στην εκτέλεση: ο στύλος τοποθετείται εσωτερικά όπως στο βιολί, οι χορδές πιέζονται με την ψίχα των δακτύλων, ο κεμανές έχει πλήθος συμπαθητικές χορδές κ.α. Είναι πιθανό η μορφή αυτής της λύρας να μην συνδέεται άμεσα με τα βυζαντινά τοξωτά, αλλά να σχετίζεται περισσότερο με αντίστοιχης μορφής φιαλόσχημα τοξωτά τύπου ραμπάμπ της κεντρικής Ασίας.