top banner 03

book sample2

diathesima2

 

Βασική προϋπόθεση για να απολαμβάνεις και να αποδίδεις στη δουλειά του οργανοποιού είναι ένα καλά οργανωμένο εργαστήριο. Το μέγεθος του χώρου δεν είναι το πρωτεύον. Ένα μικρό δωμάτιο 6-7 τ.μ. μπορεί να είναι αρκετό, αν δεν πρέπει να φιλοξενήσει μεγάλα εργαλεία όπως κορδέλα και πλάνη. Πρέπει όμως να έχει καλό αερισμό, άπλετο φως, σωστή διαρρύθμιση και ευχάριστη ατμόσφαιρα.

Το πλήθος των εργαλείων δεν είναι επίσης σημαντικό. Είναι όμως ιδιαίτερα σημαντικό να υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία. Το τμήμα αυτό, μαζί με αυτό του τομέα των εργαλείων, δεν απευθύνεται σε έμπειρους κατασκευαστές. Στοχεύει να βοηθήσει αυτούς που ξεκινούν ή σκοπεύουν να ξεκινήσουν μια κατασκευαστική δραστηριότητα να οργανώσουν σωστά το χώρο εργασίας και να προμηθευτούν τα απαραίτητα εργαλεία για την κατασκευή. Όσοι έχουν κατασκευαστική εμπειρία ίσως βρουν χρήσιμες κάποιες προτάσεις για την οργάνωση του χώρου ή και κάποια εργαλεία που δεν χρησιμοποιούν.

Ότι προτείνεται εδώ δεν αφορά βέβαια σε εργαστήρια μαζικής «εντατικής» παραγωγής μουσικών οργάνων. Πρόκειται για προτάσεις που συνάδουν με τη λογική της καλλιτεχνικής δημιουργίας, αυτό που ορισμένοι συνάδελφοι οργανοποιοί ονόμασαν «καλλιτεχνική οργανοποιία».

Τα ονόματα των εργαλείων χειρός που χρησιμοποιούνται εδώ είναι τα ελληνικά, όπως έχουν καταγραφεί στην εξαίρετη εργασία του π. Μανόλη Καλαϊτζάκη «Εργαλεία Ξυλογλυπτικής» (Καλαϊτζάκης 2001).

Ο καλός αερισμός του χώρου του εργαστηρίου είναι η πρώτη βασική προϋπόθεση καλής λειτουργίας του, καθώς η σκόνη που παράγεται καθημερινά είναι άφθονη και ιδιαίτερα επιβλαβής για την υγεία του κατασκευαστή. Είναι απαραίτητο τα ηλεκτρικά εργαλεία που παράγουν πολύ σκόνη όπως κορδέλα, πλάνη, τριβείο, να συνδέονται με σύστημα αναρρόφησης της σκόνης. Εάν πρόκειται για μικρά εργαλεία χειρός πρέπει να διαθέτουν σακούλα συλλογής της.

Σε μικρά ηλεκτρικά εργαλεία που διαθέτουν έξοδο αναρρόφησης, όπως μικρά ταινιοτριβεία, ρούτερ κ.α., μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά μία απλή ηλεκτρική σκούπα. Για κορδέλα, πλάνη και μεγάλο ταινιοτριβείο πάγκου απαιτούντα μεγάλοι συλλέκτες σκόνης.

Απαιτείται επίσης ένα αποτελεσματικό σύστημα ταχείας ανανέωσης του αέρα όλου του εργαστηριακού χώρου. Κατά την κατασκευή παράγεται αρκετή σκόνη και από εργαλεία χειρός όπως λίμες και γυαλόχαρτα. Επίσης, ορισμένες κόλλες που χρησιμοποιούνται (κυανοακρυλικές, ρητίνες δύο συστατικών κ.α.) απελευθερώνουν πολύ τοξικές πτητικές ουσίες και απαιτούν καλό αερισμό του χώρου. Η καλύτερη και πιο οικονομική λύση για την αποτελεσματική ανανέωση του αέρα του εργαστηρίου είναι ένας «παλαιού τύπου» απορροφητήρας: μια φτερωτή στο ένα τζάμι του παράθυρου ή σε μια τρύπα στον τοίχο.

Ο καλός φωτισμός του εργαστηρίου είναι η δεύτερη βασική προϋπόθεση για αποτελεσματική και ευχάριστη εργασία. Ο πάγκος εργασίας πρέπει να φωτίζεται άπλετα από όλες τις πλευρές. Οι λάμπες φθορίου, οροφής και τοίχου, στις κατάλληλες θέσεις είναι μια καλή λύση. Είναι επίσης απαραίτητες μία ή δύο εστίες φωτός με σπαστό βραχίονα, ώστε να είναι δυνατόν να φωτιστεί η περιοχή εργασίας με τη γωνία φωτισμού που απαιτείται κάθε φορά.

Η σωστή διαρρύθμιση του χώρου και η επιλογή της θέσης των εργαλείων, ο τρόπος τακτοποίησής τους ώστε να ξέρουμε που βρίσκονται και να έχουμε άμεση και εύκολη πρόσβαση σε αυτά, είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την αποτελεσματικότητα της δουλειάς και την ψυχική διάθεση του κατασκευαστή. Η καλύτερη λύση είναι τα εργαλεία – τουλάχιστον αυτά που χρησιμοποιούνται συχνότερα, να βρίσκονται τοποθετημένα πάνω και γύρω από τον πάγκο εργασίας, σε ράφια, συρτάρια και προθήκες όπου υπάρχει άμεση εύκολη πρόσβαση. Συρτάρια ή κουτιά που θα φιλοξενήσουν εργαλεία ή υλικά κατασκευής πρέπει να γράφουν από έξω το περιεχόμενό τους.

Το τετράδιο σημειώσεων, είναι ένα απαραίτητο εφόδιο του εργαστηρίου, για να καταγράφεται κάθε διεργασία και να μην πηγαίνει χαμένη καμιά εμπειρία και πράξη. Ένα τετράδιο σημειώσεων δεν πρέπει να λείπει από κανένα εργαστήριο – αν βέβαια ενημερώνεται σωστά και τακτικά.

Η ευχάριστη ατμόσφαιρα, αφού έχουμε εξασφαλίσει τη λειτουργικότητα, την καθαριότητα και το φωτισμό του εργαστηρίου, είναι η τελευταία αλλά ιδιαίτερα σημαντική συνισταμένη μιας καλής λειτουργίας του. Το εργαστήριο, για τον «καλλιτέχνη οργανοποιό» είναι ο υπαρκτός παράδεισος. Μερικές αφίσες στους τοίχους (αν υπάρχει άδειο μέρος) και ένα καλό ραδιόφωνο είναι βασικές συνισταμένες καλής ατμόσφαιρας για δημιουργία.